Kokoomuksen Kuopion valtuustoryhmän kannanotto koskien kasvun ja oppimisen palvelualueen säästöjä sekä koulu- ja päiväkotiverkkoa.

27.9.2024

Savon Sanomissa tuotiin 13.9. hyvin esille Kuopion kasvun- ja oppimisen palvelualueen vaikea tilanne.

Varhaiskasvatus ja opetustoimi ovat kaupungin suurin palvelualue, joka koskettaa lähes kaikkia kuopiolaisperheitä. Palvelualueen pitäisi löytää jo kokoon kaapimiensa säästöjen jälkeenkin ensi vuodelle vielä noin 6 miljoonaa euron säästöt. Toiminnasta ja sisällöstä sitä ei kuitenkaan saada kasaan.

Kuopion taloudessa on pitkään ollut rakenteellista alijäämää, nyt sitä on jo yli 20 miljoonaa euroa. Tilanne muuttuu ainoastaan puuttumalla rakenteisiin, ei turvautumalla vippaskonsteihin, kuten veronkorotukseen, josta on yhtä paljon hyötyä kuin virtsaamisella pakkasella omiin housuihin.

Taloutta olisi ollut mahdollista tasapainottaa jo keväällä säästämällä palveluverkostosta, mutta erityisesti keskustan vastustuksesta sitä ei kaupunginvaltuustossa pystytty tekemään. Nyt sitten korjaamme sen satoa: joudumme leikkaamaan kaiken ei-lakisääteisen toiminnan kouluista ja alkamassa ovat myös koko henkilöstön yt-neuvottelut. Pian vaikutukset näkyvät myös opetuksessa.

Taloutta on tasapainotettava niin, että velkaantuminen saadaan pysäytettyä. Jos emme tee sitä itse, tekee välttämättömät sopeutuspäätökset pian joku muu puolestamme. Velaksi eläminen ei ole myöskään kestävää lapsiystävällisyyttä, sillä oman saamattomuutemme maksumiehiä ovat myöhemmin lapset.

Nyt päätettävänä olevalle liian pienten koulujen lakkauttamiselle ei ole järkevää vaihtoehtoa. Asiassa on kuitenkin myös myönteisiä puolia: siirtyminen hieman isompiin kouluihin takaa lapsille opetussuunnitelman mukaista laadukasta opetusta, ja myös opettajat voivat keskittyä opettamiseen ja lasten kehityksen turvaamiseen.

Rakenteellisilla uudistuksilla voidaan turvata myös entisten kuntakeskusten palvelurakennetta. Kuopiolle on tärkeää, että sekä kaupunkialue että ympäröivä maaseutualue ovat elinvoimaisia, sillä kumpikaan ei tule toimeen ilman toista. Palveluiden turvaaminen entisissä kuntakeskuksissa on meidän yhteinen asiamme.

Epäselvää on sen sijaan se, mikä on Kuopion vielä nykyisin suurimman puolueen, keskustan, linja? Yrittääkö puolue aidosti korjata kaupungin rakenteellista alijäämää, vai yrittääkö se vain pitää yllä vanhoja rakenteita? Rakenteellista alijäämää ei pystytä kattamaan veronkorotuksella, sillä siitä saatavat rahat eivät riitä pian edes velan korkoihin. Onko ajatuksena siis vähentää ihmisiä sen takia, että tarpeettomista seinistä ei saisi luopua?

Säästöt ja leikkaukset eivät ole kokoomukselle yhtään helpompaa kuin muillekaan puolueille. Kokoomuslaiset ovat kuitenkin sitoutuneet edes yrittämään tasapainottamaan taloutta, jotta kuopiolaisilla olisi parempi tulevaisuus.

Kokoomuksen Kuopion valtuustoryhmä